Omówię teraz podstawowe techniki i rodzaje animacji 2D. Myśląc bowiem o zleceniu wykonania animacji warto w pierwszej kolejności przemyśleć swoje preferencje i wyobrażenia na temat efektu końcowego. Czyli wybrać pasujący nam styl jej wykonania (opracowanie plastyczne, wygląd ilustracji itp.) i technikę animacji najbardziej do tego odpowiednią.

Studio animacji bądź animator, do którego zgłosimy się z naszym pomysłem, z pewnością będzie nam w stanie dużo podpowiedzieć na temat podstawowych techniki i rodzai animacji 2d, jednak warto mimo wszystko poznać pewne podstawy. A zatem, o co w ogóle w tym wszystkim chodzi?


Aby trochę rozjaśnić sprawę, przedstawię poniżej kilka podstawowych technik wykonania animacji 2d, jakie możemy dla Państwa zrealizować również w naszym studio.

Pierwszy podział, jaki nasuwa się doświadczonemu animatorowi, to:

Animacja komputerowa

Animacja komputerowa to ta, którą realizujemy (w pełni bądź znacznej większości) przy użyciu tego cudu techniki, jakim jest komputer. W typ typie animacji również możemy od razu wyodrębnić podstawowy podział na: animację 2d i animację 3d (trójwymiarową).

Przykład filmu zrealizowanego w technice animacji 3d
Animacja manualna

Animacja wykonana w sposób manualny. Głównie z wykorzystaniem pracy naszych rąk, cudu nad cudami;) Oczywiście, również animacja wykonywana manualnie musi być w jakiś sposób zarejestrowana na taśmie filmowej, bądź przeniesiona do komputera, w którym dokonujemy jeszcze jej obróbki (montażu, postprodukcji). Niemniej, podstawowa różnica polega na dominującym sposobie animowania – ożywiania naszej historii. W punkcie powyżej jest to tablet, ewentualnie myszka. W tym tutaj – dłonie animatorów, pędzel, pisak itp. narzędzia.

Ilustracja: Techniki i rodzaje animacji 2d


Jednak decyzja na jaki sposób wykonania się zdecydujemy to dopiero początek. Przed nami bowiem jeszcze kolejny szereg możliwości dotyczący już samego sposobu animowania – poruszania elementów naszej historii. Możemy zaprezentować ją jako:

Animacja rysunkowa

Animacja rysunkowa, jak sama nazwa wskazuje, w tym przypadku historia będzie narysowana. Na specjalnym dysku animacyjnym, na papierze przebitkowym, na kartkach, bądź bezpośrednio na tablecie graficznym. Tak czy siak, podstawą naszej historii jest rysunek. Animator rysuje klatka po klatce każdą zmianę ruchu, kolejne elementy i sceny krok po kroku.

Ciekawą odmianą animacji rysunkowej są wszystkie eksperymenty z materiałami sypkimi: piaskiem, ziarnami itp., którymi również możemy rysować całe światy, bądź rysować na nich stanowiących nasze tło.

Animacja rysunkowa, migiem.

Animatorka Magdalena Parszewska z Animusz Studio, często współpracująca przy naszych produkcjach, przygotowała w zeszłym roku doskonały cykl filmów Warsztaty z Animuszem, gdzie w poszczególnych odcinkach tłumaczy i obrazuje poszczególne techniki realizacji animacji 2d. Jeśli chcą Państwo dokładniej zgłębić temat, serdecznie polecam zapoznanie się z nimi:


Animacja malowana

Tutaj mamy sytuację bardzo podobną do tej omówionej wcześniej (animacja rysunkowa), jednak zamiast rysunku animator maluje poszczególne sekwencje ruchu. Przede wszystkim mamy więc zmianę narzędzia: zamiast pisaka, ołówka – jest to pędzel. Natomiast sama zasada ożywiania historii pozostaje ta sama.

Animacja w technice wycinanki

Nie, nie chodzi o, jako pierwsze przychodzące na myśl, wycinanki łowickie;) Technika ta wzięła swą nazwę od samego sposobu przygotowania materiałów do animowania – ich wycięcia. Natomiast wyciętymi elementami do pracy animatora mogą być: wcześniej przygotowane ilustracje, elementy malowane, fragmenty zdjęć, grafik itp. Zasadnicza różnica polega na dalszym sposobie ich animowania – wprowadzania w ruch. Choć animujemy nadal klatka po klatce, to zmiany położenia elementów są powodowane stopniowym ich przesuwaniem przez animatora. Nie rysujemy kolejnych faz ruchu ręki naszej postaci, ale: na wstępie, rozcinamy ilustrację/zdjęcie ręki na odpowiednie fragmenty a w kolejnych krokach animator przesuwa je względem siebie tak, aby odtworzone po zarejestrowaniu – ukazywały jej ruch.

Myślę, że kolejny z odcinków Warsztatów z Animuszem bardziej obrazowo wyjaśni sprawę:


Pikselacja

Pikselacja to animacja wykonana ze zdjęć robionych klatka po klatce. Uzyskany efekt może być podstawową częścią animacji, albo, bardzo często, jednym z elementów bardziej złożonej całości. Możemy wykorzystać zdjęcia przedmiotów, obiektów, czy postaci robione w czasie rzeczywistym, bądź też wcześniej wykonane zdjęcia przygotowane do animacji (ujmujące kolejne fazy ruchu). Animacja tego typu nazywana jest też fotoanimacją.

Warto w tym miejscu przypomnieć o tym, że pierwszy Oskar (nagroda filmowa) dla polskiej sztuki animacji przypadł w udziale właśnie Zbigniewowi Rybczyńskiemu za film Tango, który został zrealizowany w tej technice. Film został zrealizowany w 1980 roku w Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For.


Animacja plastelinowa

Nie zawsze wyodrębnia się ten typ animacji jako osobną kategorię, jednak ja to zrobię z uwagi na jej ewidentnie odrębny materiał do pracy i specyficzny sposób animowania. Materiałem tym, jak sama nazwa wskazuje, jest plastelina, modelina, glina, czy inna w podobny sposób plastyczna struktura. Wykorzystując je tworzymy cały świat animowanej historii – w sposób płaski bądź też przestrzennie. Animujemy natomiast wykorzystując właśnie plastyczność używanego materiału: możemy zarówno zmieniać po prostu położenie animowanych elementów, jak też zmieniać ich formę, ugniatać, rysować po nich, doklejać kolejne fragmenty. Wachlarz możliwości jest naprawdę bardzo szeroki a ogranicza nas jedynie wyobraźnia i ekspresja animatora.

W technice tej powstają zarówno kolorowe produkcje skierowane głównie dla dzieci, jak i filmy o poważnej tematyce i wysmakowanej formie, jak np., szeroko nagradzany film Anity Kwiatkowskiej-Naqvi Ab Ovo:


Animacja lalkowa

Animacja lalkowa. Na koniec zostawiłam główną przedstawicielkę animacji przestrzennej, czyli animację lalkową. Wszyscy odbiorcy produkcji takich jak nasi rodzimi Miś Uszatek, Colargol, czy też światowych hitów jak Wściekłe gacie i Sąsiedzi (Pat i Mat) doskonale znają ten typ animacji. Jego podstawą są bohaterowie urzeczywistnieni w postaci specjalnie przygotowanych lalek z ruchomym szkieletem w środku). Na planach filmowych zabudowanych scenografią, dzięki misternie wykonanym rekwizytom, lalkowym bohaterom i cierpliwej pracy animatorów można wykreować jedyne w swoim rodzaju, niemożliwe w realnym świecie, światy.


Animacja eksperymentalna

Pisałam o końcu, jednak musiał się tutaj pojawić jeszcze ten jeden punkt. Pamiętajmy bowiem o tym, że wszystkie wyżej opisane techniki animacji mogą być ze sobą śmiało łączone a wszelkie eksperymenty formalne, plastyczne i otwarta głowa są w animacji wielkim skarbem. Animacja to wcielanie w życie nowych światów, czasami zupełnie szalonych i niemożliwych do urzeczywistnienia w żaden inny sposób. Warto więc korzystać z wszystkich tych możliwości pełnymi garściami.